maanantai 21. helmikuuta 2011

Yliopisto ja ammattikorkeakoulu

Surkeista nettiyhteyksistä huolimatta ehdin, tai oikeastan halusin, pitkästä aikaa lueskella sähköposteja sekä Etelä-Saimaan keskustelupalstoja. Paljon näyttää Lappeenrannassa ja lähialueilla tapahtuvan.

Kylmää on ollut (kumma juttu tähän aikaan vuodesta), kansanedustajaehdokkaat ovat normaaliakin aktiivisempia lehtien mielipidepalstoilla (kumma juttu näin vaalien alla) ja Skinnarilanniemessä rakennetaan ja peruskorjataan raivolla (kumma juttu, kun ammattikorkeakoulun tavoitteena on muuttaa yliopiston naapuriksi Skinnarilaan jo tulevana syksynä)

Kolmanteen kokonaisuuteen liittyvissä keskusteluissa yllätyin suuresti siitä, että yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen roolit sekoittuvat puurojen ja vellien tapaan. Hyvät naiset ja herrat, yliopistoilla on yliopistojen tehtävät ja ammattikorkeakouluilla ammattikorkeakoulujen tehtävät.

Yliopisto elää ja voi hyvin (lue: säilyy hengissä), kun se – ihan kansainvälisen käytännön ja yliopistolain mukaan – edistää vapaata tutkimusta sekä tieteellistä ja taiteellista sivistystä, antaa tutkimukseen perustuvaa ylintä opetusta sekä kasvattaa opiskelijoita palvelemaan isänmaata ja ihmiskuntaa. Tehtäviään hoitaessaan yliopistojen tulee edistää elinikäistä oppimista, toimia vuorovaikutuksessa muun yhteiskunnan kanssa sekä edistää tutkimustulosten ja taiteellisen toiminnan yhteiskunnallista vaikuttavuutta.

Eikä siinä vielä kaikki. Yliopistojen tulee järjestää toimintansa siten, että tutkimuksessa, taiteellisessa toiminnassa, koulutuksessa ja opetuksessa varmistetaan korkea kansainvälinen taso eettisiä periaatteita ja hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen. Huuhaata ei saa eikä pidä harrastaa eikä tukea.

Ammattikorkeakoulu taas elää ja voi hyvin (lue: säilyy hengissä), kun se antaa työelämän ja sen kehittämisen vaatimuksiin sekä tutkimukseen, taiteellisiin ja sivistyksellisiin lähtökohtiin perustuvaa korkeakouluopetusta ammatillisiin asiantuntijatehtäviin, tukee yksilön ammatillista kasvua ja harjoittaa ammattikorkeakouluopetusta palvelevaa sekä työelämää ja aluekehitystä tukevaa ja alueen elinkeinorakenteen huomioon ottavaa soveltavaa tutkimus- ja kehitystyötä sekä taiteellista toimintaa. Huomaa painotus termillä 'alueellinen'.

Todennäköisesti stiivivandörikin huomaa eron noiden kahden roolin välillä. Tosin rehellisyyden nimissä täytyy todeta, että en kovin montaa ihmistä tunne, jotka iltoja käyttäisivät yliopisto- tai ammattikorkeakoululakia lukien, heh.

Tuo ero näyttää toimivan myös käytännössä - uskallan näin sanoa, sillä olen molemmissa yksiköissä opiskellut. Ja mitä opiskelukavereiden elämää on tullut seurattua, kummaltakin koulutusasteelta näyttää valmistuvan erittäin yhteiskuntakelpoisia ammattilaisia erilaisiin tehtäviin.

p.s. Toki huomattakoon, että yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen välillä voidaan tehdä erittäin täysijärkistä yhteistyötä monella tapaa. Esimerkkinä vaikkapa yhteiskäyttöiset tilat, jolloin sekä yliopisto että ammattikorkeakoulu säästävät runsaasti tilakustannuksissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti